Mit fotoalbum - her kan du se, hvad jeg har fremstillet gennem årene!

20. december 2011

Æbleskiver med kærnemælk

Da flere har bedt om opskriften på de æbleskiver, jeg har bagt her til jul, kommer den lige her. Jeg kan godt garantere, at de er lækre!

5 dl mel
½ tsk salt
2 tsk sukker
1 tsk kardemomme
1 tsk natron
Revet skal af en usprøjtet citron
3 æg
ca. 4 dl kærnemælk
Palmin til bagning

Bland mel, salt, sukker, kardemomme, natron og revet cirtronskal.
Pisk æggeblommer og kærnemælk sammen og rør melet i.
Lad dejen hvile ca. ½ time.
Pisk æggehviderne stive og vend dem i dejen.

Opvarm æbleskivepanden, og hæl en smule smeltet Palmin i hvert hul.
Fyld hullet trekvart op med dej.
Vend æbleskiverne, når de begynder at stivne og hæve i kanterne.
Vend dem flere gange under stegningen.
Når æbleskiverne er færdigbagt, lægges de på fedtsugende papir.

Æbleskiverne er velegnede til frysning. Portionen på fotoet er en dobbeltportion, og vi plejer at spise dem med solbærsyltetøj og/eller flormelis!
God fornøjelse og god appetit!

3 kommentarer:

  1. De ser super lækre ud. MEN, jeg har ingen æbleskivepande :(
    Så vi må nøjes med købe æbleskiver.
    Rigtig glædelig jul til jer begge. Godt nytår og tak for det gamle. Håber på mange gode timer i det nye år.
    Knus Kirsten

    SvarSlet
  2. Mum dem ved jeg smager godt, min opskrift er mangen til, men det er lang tid siden, den er blevet brugt
    Julehilsen Esther

    SvarSlet